Tuesday, August 21, 2012

Selamat Hari Raya + A Level

Bismillah, Assalamualaikum kepada sahabat2..

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar.. Alhamdulillah, masuk dah hari raya ke 3 hari selasa ni, kejap betol dah syawal ke 3, Alhamdulillah, first raya seperti biasa di rumah tok mon di kampung den, simpang renggam, kluang, johor, then johor bahru, raya kedua, biasanya den ke parit jawa muar johor, tapi kali ini, jemputan ke istana pasir pelangi, Johor Bahru johor, haha, open house Sultan johor sebenarnya, so, raya ke 2, ke Istana Johor. mantap, dapat salam Sultan lagi, hehe..

Alhamdulillah, syukur pada Ilahi kerana tahun ini, sekali lagi Allah bagi chance, kita umat Islam sama2 meraikan hari kemenangan selepas sebulan bertarung dengan nafsu, AND jangan sekali2 kita lupakan sahabat2, saudara2 kita kat luar sana, Rohingya, Palestin, Syria, dan negara2 Islam lain yang bergolak, di saat kita banyak membazir ketupat, rendang, lemang, nasi himpit, kuih raya kat sini, mereka2 kat sana, hanya mengalas perut menyambut syawal, demi mempertahankan Islam, sama2 doakan mereka supaya sentiasa mendapat perlindungan dan keselamatan daripada Allah. Amin..

ok, so, post pasal khutbah, dah setel Alhamdulillah, kali ini, den ulas sikit pasal result a-level den yang lepas, so, jeng2, inilah dia result den : 

so, secara officially, den tak lepas cut of point, 10 points jek, ( A,C,D ) nak pergi india, kena 12.. huu
haha, bila den dapat jek slip result daripada madam Rita, perasaan den ea, hurm, sukar digambarkan, sedih ada sikit, syukur ada sikit, cuak still ada lagi, pening2 sikit, tak de perasaan tu tipu, haha, and lebihnya pada syukur la, Alhamdulillah..

so, kalau nak kata den tak sedih dengan result ni, memang tipu la kan, sampai hari ini masih terfikir lagi, kenapalah aku banyak main2 sangat sampai dapat result teruk macam ini, huu, but bila comes positifnya, Alhamdulillah, mesti Allah ada plan yang lagi cantek untuk den and rakan2 yang tak lepas tu, confirm punya, yakin jelah dengan Dia..

so, bila baca post sol, (pos sol) pasal La Tahzan, terharu sangat2 baca post tu, and semangat untuk berjuang tu semakin tinggi, insya Allah, so, untuk mempositifkan diri den balik, den selalu terfikir macam2 benda, huu. ni contohnya..

1. ceramah ustaz Kazim, kita ni siapa nak tentukan hak diri kita, lahir pun ada yang bagi nyawa, anggota badan pun ada yang bagi, oksigen pun ada yang bagi, so, kita nak tentukan hak pada diri kita sendiri, eh, kita ni siapa..? ingat, kita ni hanyalah HAMBA, HAMBA hanya ikut perintah, kita Tiada Hak pada diri kita, diri kita Hak Allah, kalau betol kita ada hak pada diri kita, CUBA HALANG KUKU KITA SUPAYA DIA TAK TUMBUH PANJANG, CUBA HALANG...

fuh, ayat last tu yang bagi den, makan dalam habes.. huu.. sampai sekarang den ingat cakap dia tu, rasanya talk dia tu tahun lepas kot, haha, so, kita tiada hak pada diri kita pun, semuanya ketentuan Allah, Allah yang berhak tentukan result kita, kalau kita dah usaha, doa and tawakal, so, the rest serah bulat2 pada Allah, Allah the only one yang tahu apa yang kita patut dapat and apa yang kita tak patut dapat, so, Alhamdulillah, mind set terus berubah, pastinya Allah ada plan yang lagi baik untuk aku..insya Allah..

2. Alhamdulillah, den tengah baca buku sirah nabawiyah sekarang, mungkin ada kaitan la pasal kegagalan den ni, huuu, den baru sampai kisah Nabi Ibrahim a.s, and so, kita ni patutnya sangat2 patut bersyukur pada Allah sebab ujian yang Allah bagi tu, ringan sangat2 kat kita, siapa kita kalau nak dibandingkan dengan Nabi Adam, kesalahan kecil jek and satu jek kesalahan dia, makan buah jek, hukuman terus stret Allah bagi, keluar syurga, turun ke bumi, and bukan sekejap tinggal kat bumi tu, punya la lama, and Allah tetap terima doa dan ampunkan Adam,

so, kita dah berapa lama tinggal di bumi, and berapa banyak salah kita kat Allah, kalau den la, innalillah, tak terhingga banyak nya salah den kat Allah sahaja, belum dengan makhluk2 lain, huu, so, kalau Allah bagi musibah, so, tak kan kita still nak salahkan Dia, dah banyak buat salah, dah lah Allah tak hukum stret, merungut pulak lagi, amboi, mana tahu, result fail ini, Allah nak kurangkan dosa2 kita, kalau kita terus sabar dan serah diri padaNya, so, yakinlah pada Allah, Allah Maha Penyayang dan tak akan menyusahkan hamba-hambaNya..

3. siapa kita kalau nak dibandingkan dengan ujian Nabi Nuh a.s salah seorang nabi ululAzmi, ujian nabi Nuh, SubhanaAllah, sangat2 hebat, dakwah sampai 900 tahun, tapi ummat yang ikut tak sampai 100 pun, huu, agak2 tak tension ke Nabi Nuh sepanjang dia berdakwah tu, kalau sekejap tak pe be, ni 900 tahun kot, and lagi satu, waris dia pun, Kan'aan, anak dia sendiri pun menolak dakwah dia, kalau kita la ada anak, and anak kita sendiri tak ikut kita, and kita nampak sendiri anak kita mati, diseksa, masuk neraka, agak2 nabi Nuh tak sedih ke tengok anak dia macam tu, SubhanAllah, sabar nya Nabi Nuh sampai 900 tahun berdakwah,

Masya Allah, kalau nak dibandingkan dengan nabi Nuh, ujian Allah kat den ni, kecil sangat2, Allah just nak tengok jek, kita ni sabar, redha, salahkan Allah ke kalau fail, kalau salahkan diri pun, insya Allah, boleh diperbaiki, manusia mane yang akan sentiasa berjaya, even Rasulullah pun fail masa first time berdakwah di mekah, but Nabi tak pernah give up pun, nabi tetap teruskan, sampailah Islam pada kita hari ini, Alhamdulillah..

4. Kisah Nabi Ayyub, siapa lah kita kalau nak melawan Nabi Ayyub, SubhanaAllah, hebatnya nabi Ayyub, bila Allah bagi kesakitan selama 18 tahun, sakit yang pelik Allah bagi kat nabi Ayyub, sampikan isteri nabi Ayyub suruh minta kat Allah, "abg kan nabi, mintalah kat Allah supaya Allah sembuhkan Abg", apa jawapan nabi Ayyub, "aku malu dengan Allah, Allah bagi kesenangan kat kita, sihat, lapang, selama 50 tahun, tapi Allah baru bagi ujian sakit kat aku 18 tahun, tak kan aku nak minta dengan Allah, aku malu.." huu,

huhu, hebat jawapan seorang nabi, so, bila den kenang kisah nabi Ayyub tu, terfikir la den, selama 20 tahun Allah bagi aku nyawa, setiap exam2 besar, Alhamdulillah, Allah bagi kejayaan, semua ok, semua pencapaian yang dibanggakan, semua pass dengan semua A, tapi kali ini, Allah kurang kan sikit A tu, so, tak kan den tak malu kat Allah, tak kan nak mintak kat Allah, tambahkanlah A tu ya Allah, nabi Ayyub pun malu dengan Allah, den ni hamba Allah yang banyak buat salah, bukan nabi pun, tak kan tak malu dengan Allah, hu.

so, Alhamdulillah, mungkin positif tu kot, yang buatkan orang kadang2 pelik tengok den, "kau ini tak sedih ke, bukan kau fail ke.." huu,. yeah, sedih memang sedih, and, so, bila dah sedih, nak buat apa..?? haha, mesti tak de jawapan.. tak kan nak bunuh diri, Nauzubillah, insya Allah, senang, sedih, semuanya datang daripada Allah, and sudah pastinya Allah tahu apa yang the Best untuk hambanya..

so, kata2 hikmah buatan sendiri:

kenapa kita menangis hari ini, sedangkan kita tak tahu pun masa depan kita macam mana.. 
berdoalah, sudah pasti esok dan kemudiannya hanya urusan Allah.. 

yes, orang selalu cakap, "kau boleh la mad, hati ko memang macam tu, aku ni lain sikit mad, emotional sikit"
and yes, itulah cantiknya ciptaan Allah, Dia jadikan kita ini, manusia, semua berbeda2 pak, mana ada manusia yang sama perangai dia, kembar pun tak kan sama punya la, sebab apa, sebab Allah nak kita ni saling tolong-menolong, bina ukhuwah kerana Allah, and kalau kita senang kita kongsi sama2, and kalau kita susah, positif pada Allah, usaha lagi, and sama2 bangunkan kawan2 yang susah tu, sebab itulah, den and kita semua, patut syukur sangat2 sebab, kita masih dikurniakan mereka2 yang ada bond ukhuwah yang sangat kuat dengan kita,

famili, cikgu2, lecturers, sahabat2, semuanya support kita, Alhamdulillah, even kalau kita sorang2 pun, ingat, pastinya ada Allah untuk kita mengadu, mengadulah pada Allah, so, kalau den down, pasti ramai sahabat2 akan naikkan kita, kalau kawan kita down, pastinya ada dorg yang akan support kita, so, sama2 la bangkit kawan2, walaupun kita fail pada kertas result, tapi pada Allah, mungkin kita yang berjaya ujian Allah, mana kita tau kan..

so, lets sama2 positif, lagi2 pada hari raya ini, kalau terfikir lagi, ingat, masih banyak lagi ruang Allah bagi kat kita, Allah tak kan uji kita kalau kita tak mampu harungi nya.. insya Allah, sama2 lah bermujahadah kerana Allah, den pun bukannya perfect, selalu sangat2 buat salah pada Allah, pada orang2 lain lagi la kan.. huu..

akhir kalam, Alhamdulillah atas kehadiran syawal lagi tahun ini, ya Allah, aku mohon ampun atas segala dosa2 aku selama ini ya Allah, dan semoga Kau ampunkan lah dosa semua umat nabi Muhammad ini juga ya Allah..

sempena bulan baik, hari baik ini, den minta maaf sangat2 pada famili, cikgu2, kawan2 den yang selalu sangat2 den buat salah, selalu den gurau2 sakan, selalu sangat2 tak serius, selalu sangat2 den main2, selalu sangat2 miss buat kerja, selalu sangat2 buat janji tapi tak tepati, selalu sangat2 termakan terminum, selalu sangat2 buat masalah, selalu sangat2 tak pikir perasaan orang lain, so, den minta maaf sangat2 yek,

insya Allah, ada kesempatan den post lagi, ayat biasa, yang baik daripada Allah, yang buruk itu juga dari Allah, tapi di sandarkan atas kelemahan diri den ini, sekian... Wassalam..

4 comments: