Wednesday, April 18, 2012

Kelas Bahasa Arab

Assalamualaikum, yeah, semalam sempat den pergi kelas bahasa Arab uztaz Affuan, walaupun x bawak buku nota, tp Alhamdulillah, ni lah serba sedikit yg sempat den recall dalam kelas uztaz tu, sayang betol terlupa bawa buku.. huu..

1. barakah = kolam,

kalau air kolam diceduk, tidak nampak pun kurangnya air tu, and bila kita tambah air kat kolam tu, pun kita tak sedar yg air tu dah bertambah, so, contohnya, bila kita keluarkan zakat or sedekah, walaupun kita sedar yang kita keluarkan duit kita tu, tp sebenarnya kita xsedar yang kita diberi barakah oleh Allah sebab kita tidak nampak pertambahan rezeki itu, tp sebenarnya keberkatan Allah tu pasti ada and itulah yang menyebabkan hidup kita sentiasa hepy..

2. maraah=perempuan
miraah=cermin

apa kaitan perempuan dengan cermin??

haha, so bila uztaz Affuan tanya jek, terus budak laki2 bising lah kan, perempuan suka bersolak la itu ini, bla2.. haha
ttbe uztaz ckap:
perempuan itu cermin kepada lelaki

kalau nak tgok macam mana perangai isteri itu, tengok perangai suami dia n kalau nak tengok perangai suami itu, tengok lah perangai isteri dia.. so, laki2 yg bising tadi tu pun just senyum jek.. hehe

3. asr = jus,

so, kalau surah Al-Asr, demi masa, apa kaitan jus buah dengan masa?? hurm.. hee

jus buah kalau diperah, mesti keluar air buah dia kan, lagi kuat perah, lagi banyak air buah yang keluar so, sama lah dengan masa, masa perlu diperah sepenuhnya, masa perlu diuruskan, digunakan sepenuhnya dengan benda2 yang berfaedah, barulah manusia ini hidup tidak dalam kerugian, sangat cantik ayat Quran, SubhanAllah..

4. ayat syria = pasal air

barakna haulahu- ada satu jek dalam Quran ( surah Al-Isra' ayat 1 )
barakna fiha-ada 4 kali dlm Quran
semua merujuk kepada Syams ( Syria )
air kalau kat syria boleh terus minum, buka2 pili air jek, terus boleh togak puas2, hee. menunjukkan Allah sangat merahmati bumi syria, MasyaAllah.. :)

5. aset vs liabiliti,

kalau lelaki lepas baligh, dosa ditanggung oleh diri sndiri, kalau perempuan buat dosa, dosa ditanggung sendiri, n ayah pun kena tanggung juga, kalau dah kahwin, kalau suami x tgur isteri, isteri buat dosa, suami tanggung dosa isteri, isteri jd liabiliti buat suami bukannya aset untuk ke syurga.. so, perempuan kena pastikan yang mereka menjadi aset buat ayah n suami. plus, ayah n suami juga perlu didik anak2 n isteri kejalan syurga Allah..

Dalam Quran, kalau Allah sebut pasal lelaki, maksudnya Allah sebut pasal perempuan sekali, but kalau Allah sebut pasal perempuan, maksudnya Allah spesific untuk perempuan sahaja, so, tidak boleh kata yang Allah xadil lah, asyik lebihkan laki daripada perempuan, sebab Allah tetap beri keutamaan juga pada hambanya yang bernama Hawa..


6. tulang sulbi- coccxs

satu2 nya cell tulang yang x akan hapus ( decompose ), dalam hadith nabi, kita akan lahir semula lepas alam kubur, mcm seed germination, benih yg baru tumbuh, so, kita lahir semula dari tulang sulbi ini, :)

yeah, bila belajar2 sikit2 pasal bahasa Arab ni, SubhanAllah, sangat lah cantik segala susunan kata2 dalam Quran, cuma den ni jek yg xnk blajar. huhu, so, pasni kalau ada kelas2 bahasa Arab lagi, sahabat2 boleh lah join sekali, sebab ilmu2 macam ni kita tidak boleh nk dapat sendiri, mesti ada cikgu yang ajar punya..

insya Allah, just sharing2, mana2 yang tersilap, asif sgt2, sebab den ni pun, buta bahasa Arab lagi. haha.. insya Allah, semoga mendapat barakah Allah sentiasa,
sekian, oyasuminasai, Assalamualaikum..

1 comment: