Friday, January 18, 2013

Banjir oh Banjir

Bismillah..

Assalamualaikum warahmatullah.. Alhamdulillah, bersyukur pada Allah, masih diberikan lagi nikmat Islam dan Iman kepada kita, semoga kita sentiasa berada dalam rahmat dan keberkatan Ilahi, Amin..

orait, update blog or diari den mengenai life di Indonesia ini ialah berkaitan musim hujan and banjir kat sini. musim kat jakarta ni sejak akhir2 ni tak menentu, ada panas, and sejak 2 3 hari ni jek, hujan lebat and renyai yang panjang yang akhirnya membuatkan jakarta ni banjir yang agak besar.

so, Alhamdulillah, rumah ktrg kat sini agak tinggi and kawasan perumahan ktrg pun tinggi. so, kalau ktrg kena banjir, maksudnya, tempat2 lain memang dah teruk sangat la tu. but, Alhamdulillah, ktrg tak terkena banjir di kawasan rumah. tapi kawasan Ukrida, habis sampai ada yang kata sampai paras pinggang tinggi air.

and, bila musim banjir ni, kelas ktrg pun ditunda lagi untuk 2 hari ini. so, nampaknya akan drag la lagi masa kelas ktrg and maksudnya, akan lagi lambatlah waktu untuk fly balik ke Malaysia cuti bulan 2. oh tidak.!! huhuu..

tapi tak pe, insya Allah, pastinya ada hikmah yang Allah dah tetapkan kan, so, insya Allah nanti balik la tu malaysia, hee, Alhamdulillah, rasa kejap jek kat bumi Allah indonesia ni, ktrg baru je habis exam untuk Blok 3, Biologi dasar 1, selasa lepas, insya Allah, semoga ktrg semua dapat result yang gempak2, Amin..

and untuk balik malaysia, wallahualam, ktrg pun masih takot2 untuk book tiket balik untuk kali ini, sebab dah book untuk first time, 5 februari 2013, burn macam tu jek sebab ukrida tukar jadual last minute, hee, tapi xpelah, pengajaran untuk masa depan untuk ktrg semua. insya Allah..

ok, itu sahaja untuk kali ni, sharing untuk update kali ini :

Janganlah takot kepada hujan kerana hujan bukannya bala daripada Allah, bahkan rahmat daripada Allah kepada sekalian makhlukNya. segala bencana yang berlaku seperti banjir, sakit or what so ever, ialah datangnya daripada tangan2 manusia sendiri, and mungkin juga salah satu ujian daripada Allah, so, jangan nak salahkan hujan kalau banjir, tetapi salahkan diri sendiri sebab kitalah yang selalu lupa and lalai bila mendapat nikmat daripada Allah..

lastly, sharing untuk diri den jugak :

Jangan banyak ketawa di dunia kerana mungkin kita akan banyak menangis di akhirat, tetapi banyakkan menangis di dunia, semoga kita akan ketawa di akhirat.. :)

No comments:

Post a Comment